Studiocursus


Introductie
Achtergrond cursus
Onderdelen cursus
Deelnamecertificaat
Opgave
Op maat cursus (inhouse/on the spot)
Masterclass opnametechniek
Zaalversterking - PA, en workshops voor Koren
Foto's workshops/deelnemers

Er zijn een vijftal mogelijkheden tot het volgen van een cursus/training:
   1. Cursus Studiotechniek -basis
   2. Op maat training
   3. On the spot training
   4. Masterclass Opnametechniek
   5. Zaalversterking PA
Hieronder worden deze mogelijkheden verder toegelicht. Training is op elk niveau mogelijk, en onderdelen gaan daar waar mogelijk in goed overleg met de cursisten.


Achtergrond
Werner Schoondermark geeft vanaf 1982 workshops 'opnametechniek', 'midi/sequencing', 'microfoons/akoestiek' en 'geluidstechniek/PA', overal in Nederland. Radiostudios's, jongerencentra, HBO's, universiteiten, ROC's, geluidsbedrijven, videobedrijven en studio's (groot en klein) zijn daarbij zijn werkterrein. Voor groepen van 4 tot soms wel 120 personen.
Hij schreef lange tijd zijn columns en testverslagen van studioapparatuur voor het Midi & Multitrack katern van Music Maker.

Van 1983 tot heden gaf hij de cursus Opnametechniek in o.a. Arnhem en Apeldoorn. Vele honderden
cursisten namen deel aan deze vrij unieke cursus, waarin de fijne kneepjes van het studiovak gedemonstreerd werden. Er was -en is- samenwerking met vertegenwoordigers/importeurs van o.a. Tannoy (hallo Henny Groenendijk, nog steeds op de Afsluitdijk?), Soundcraft, Roland, Total Audio, JBL, Behringer en Urei. Deelnemers waren veelal audio/videobedrijven, NOB, studiotechnici, (lokale) omroeptechnici, PA- en theatertechnici en muzikanten etc. Maar je kunt ook zo maar Boh Foi Toch in de zaal aantreffen.
De workshop 'PA-techniek' (basis, vervolg, masterclass etc.) wordt tegenwoordig georganiseerd door Ben Koops SE.



1. Cursus Studiotechniek -basis

Waarom deze cursus?
De aanschaf van opnameapparatuur lijkt op zich niet zo ingewikkeld. Je loopt de plaatselijke (of Duitse) muziekboer binnen en bestelt voor € 5000,- aan opnameapparatuur. Als het advies goed was, vertrek je vervolgens met een uitstekende studioset. Busje vol. Microfoons, recorder, mengtafel, monitoren, HD-kaart, software, kabelbomen, negentieninchkastjes, etc. etc.
En nu maar lekker opnemen, de band staat al te popelen in de met (lege) eierdozen aangepaste oefenruimte.
Helaas is de praktijk weerbarstiger. Zijn de microfoons wel afgestemd op de aanwezige instrumenten van de bandleden? En zou je niet eigenlijk ook een compressor nodig hebben? En waar is dat ene kastjes toch voor? Hoe neem ik toch een vette bass-drum op? De zang klinkt niet lekker. Wat klinkt het koor toch wazig? Hoe kan ik linken met mijn midi-sequencer? Wat bedoelde die verkoper toch met zemptie? Waarom klinkt die basgitaar niet diep? Waar komt dat zee-geluid toch vandaan in mijn opnames? Wat zouden die rode lampjes betekenen op de mengtafel? Hij had het over fantoomstroom? Hoe komt het dat de mix hier anders klinkt dan op mijn en jouw Hi-Fi? Waarom zou ik geld uitgeven aan dure monitoren? Waarom past die gitaarpartij niet in deze ballad?

Al vrij snel kom je er achter dat je aan apparatuur alleen niet genoeg hebt. Kennis van zaken is onontbeerlijk om goede opnames te maken. En de soms onbegrijpelijke mix van ingrediënten om een goede song op te nemen daagt iedere keer weer uit!


In een viertal dagdelen komt het volgende aan bod:

-monitoring en akoestiek
-microfoon techniek, microfoonplaatsing, akoestische fenomenen
-uitleg over, en gebruik van de compressor-limiter
-uitleg over studio-apparatuur (noise-gate, eq, etc.)
-organisatie en planning
-harddiskrecording
-analoge/digitale multitrack- en masterrecorders
-praktijksessies over opname van spraak/zang en instrumenten.
-de technicus als band-psycholoog

Monitoring-akoestiek
- waarom is het belangrijk dat een monitor een norm vertegenwoordigd
- wat is de invloed van de ruimte op de afluistering
- wat is near/mid field monitoring, wat zijn de voor- en nadelen
- waarom is akoestiek belangrijk voor je opnames, wat kun je eraan veranderen
- hoe neem je spraak en zang op, in relatie tot akoestiek

Microfoons
- welke types bestaan er, met welke voor- en nadelen
- hoe klinken de bekendste types
- hoe plaats je een microfoon, ook in relatie tot de aanwezige akoestiek
- richtingsgevoeligheid, nabijheidseffect (proximity)
- microfoon in relatie tot het gebruiksdoel, wat is een allround microfoon
- overspraak

Compressor-limiter
- welk doel heeft de C/L
- welke instellingen / parameters
- C/L als effect (vette drums -met punch- en bas)
- dubbel gebruik C/L: off- en on tape
- link, side-chain, de-essing, ducking

Studioapparatuur
- noise gate
- toonregeling, de 6 types
- effecten zoals galm. delay etc.
- analoge en digitale recorders en mengtafels

Organisatie en planning in de studio
- hoe werk je samen in de studio, begripsbepaling
- wat moet de muzikant weten als deze de studio in gaat
- hoe kun je meerwaarde in het studioproces brengen als technicus

Harddiskrecording en midi
- principes van HDR
- mogelijkheden van HDR
- normen in HDR en branden CD's
- editing waves, knippen en plakken, bewerken met filters etc
- midi, smpte, WC, synchronisatie master-slave

Praktijksessies
- More on the floor & we'll fix it in the mix
- het is praktijk brengen van alle lesstof
- opnames maken van stem/instrumenten
- gebruik rand- en effectapparatuur
- valkuilen van opnametechniek, en de fijne kneepjes van het vak
- teamwork




In de cursus kun je bijvoorbeeld leren dat het best mogelijk is met een budget microfoon (€ 100,-) een prima opname te maken, als het type en de plaatsing van de microfoon en de akoestiek precies goed zijn.

Ook de PC (en tablet) wordt zeker niet vergeten; de rol van deze wonderdoos is niet meer weg te denken in de moderne studio.
Sample-nauwkeurig knippen en plakken, digitale toonregeling en compressie en timestretch, geluidskaarten, midi, sequencing, het komt allemaal aan de orde. Machtig mooi!
Verder is het heel leuk om te zien wat je thuis met een hele gewone computer kunt doen. Met minimale investeringen kun je de pc uitbouwen tot een heuse geluidsstudio, waarbij je werkt met digitale audio, midi en video!


Na het afronden van de cursus (basis en vervolg) ontvangt elke cursist(e) een deelnamecertificaat.

Meedoen?
Kosten: € 210,-, max. groepsgrootte 4 personen. Opgave voor de cursus:
Wees Studio
Inschrijvingen zijn op elk moment mogelijk en gaan door tot er steeds 1 groep van 3 tot 4 personen compleet is. Inclusief koffie, thee en cursusmateriaal.
Bij voldoende deelname door eigen cursisten kan de cursus ook op jouw locatie gegeven worden.
Wil je meer informatie, of heb je vragen hierover?
Mail!





2. Op Maat
Wil je geen complete cursus volgen, maar juiste een specifiek onderwerp (compressor, microfoontechniek, harddiskrecording, zang, koor etc.) uitdiepen, neem dan even contact op met de studio voor een workshop op maat.
Die wordt gegeven in de Wees Studio Apeldoorn, voor 1 tot 4 personen, desgewenst ook in de avonduren of in het weekend.
Eigen apparatuur mag je uiteraard meebrengen. Deze training wordt helemaal op maat en naar wens van de deelnemer(s) samengesteld.
Prijs € 54,00 per uur.




3. On the spot. Hoe?
Ook is training in je eigen (home)studio of bedrijf mogelijk, 'on the spot' dus.
De zwakke plekken in de studiosetup worden opgespoord en je krijgt vrijblijvend advies t.a.v. verbeteringen. Dat kan gaan over de apparatuur en de samenhang ervan, maar ook over bijvoorbeeld akoestiek en instrumenten. Er wordt zorgvuldig geluisterd naar al gemaakte opnames. Die leggen veel bloot voor de geoefende luisteraar. Er is niets leuker dan zwakke plekken uit je setup halen, omdat daarmee de uiteindelijke kwaliteit met sprongen omhoog kan gaan!

Vervolgens wordt je getraind in het juiste gebruik van je eigen apparatuur. Alles goed aangesloten? Juiste workflow ontwikkeld? Eindmix maken? Midi gebruiken?
Maximaal rendement uit je opnameset dus. Reken op een uurprijs van € 54,00/uur incl.




4. Masterclass opnametechniek
Het is met enige regelmaat mogelijk de masterclass te volgen in de Wees Studio te Apeldoorn. Hierbij zal de nadruk liggen op de achterliggende theorie behorend bij onderstaande vier onderwerpen. Maar uiteraard is er professionele apparatuur aanwezig om e.e.a. echt in de praktijk te brengen. De standaardset is 24 sporen, grote 24 kanaals A&H mengtafel, veel randapparatuur en microfoons.
Deze vervolgcursus is een logisch vervolg op de (een) basiscursus, maar niet verplicht of noodzakelijk natuurlijk.
Het gaat om vier dagdelen of avonden van ongeveer 2,5 uur en de maximale groepsgrootte is slechts drie tot vier personen.
De deelnemers worden op volgorde van binnenkomst ingedeeld en extra groepen worden pas gestart als er voldoende deelnemers zijn! Je opgave is definitief nadat je het verschuldigde bedrag hebt overgemaakt.

Onderwerpen :
1. Gebruik compressor/limiter (hoe zat het ook alweer met treshold, attacktijd, soft-knee, ratio)
     Wat zijn de voordelen en nadelen van het gebruik van een compressor?
     Hoe regel je zo in dat je maximaal profijt hebt van de techniek?
     Wat is een 'over-easy' of ook wel 'soft- en hardknee' karakteristiek?
     Hoe sluit je de compressor juist aan?
     Klopt het dat je de (stereo)compressor twee keer kunt gebruiken in het opnameproces?

2. Opname instrumenten (gebruik van de 'gouden lijn' : hoog/laag Af eq, C/L en noisegate)
     Opnemen doe je vaak in verschillende stappen; eerst de basis, en dan het 'invullen' met afzonderlijke tracks.
     Met name voor dat laatst kun je steeds een unieke combinatie van specifieke randapparatuur gebruiken!
     Ook een 'stramien' is handig; vaste controlepunten voor akoestiek, microfoon en randapparatuur.
     Hoe kun je akoestiek beïnvloeden en waarom wil dat?

3. Harddiskrecording (de fijne kneepjes van het vak)
     Welke kaarten zijn populair en waarom?
     Hoe regel je een kaart in op je pc? Wat is het maximale volume?
     Welke software gebruik je voor welke doeleinden?
     Wat kun je zoals doen met een goed softwarepakket?
     Wat is USB, FireWire, Worldclock, symmetrisch, fase(fout) en Normalize...?

4. Mix-down (mixen van de multitrack + midi naar een 2-sporen eindmix)
     Hoe maak ik een 'wereldmix'? Welke elementen spelen daarbij een rol?
     Welke rand- of effectapparatuur heb je nodig voor een goede mix?
     Gebruik je een compressor-limiter voor een eindmix?
     Wat is masteren eigenlijk en waarin verschilt dat van een mix-down?
     Moet je alle tracks en opnames persé gebruiken?

Kosten: € 254,00 p.p. inclusief koffie/thee en cursusmateriaal.
Opgave:
e-mail Wees Studio



5. Zaalversterking - PA
Via Ben Koops SE worden workshops 'zaalversterking' georganiseerd. Wat is er allemaal nodig om een band of theatervoorstelling goed uit te versterken? Onderwerpen zijn o.a.:
- mengtafel en de vele (soms wat verborgen) mogelijkheden
- microfoons, wat zijn de verschillen, hoe plaats je ze, welke array's
- akoestiek, de invloed daarvan op je mix
- compressor-limiter, limiter, ducker, wat heb je daaraan
- rand- en effectapparatuur, specifieke toonregeling, galm, delay
- bekabeling en pluggen, de zin en onzin, welke types
De workshops bevatten altijd een theorie- en praktijkgedeelte (band aanwezig).
Er zijn workshops voor zowel beginners als gevorderden!

Zaalversterking speciaal voor koren
Ook wordt er sinds enige tijd een bijzondere workshop 'Koren' aangeboden waarin speciaal wordt ingegaan op het uitversterken van koren, en alle specifieke problemen en mogelijkheden die daar bij horen.
Vast onderdeel zijn de diverse microfoon-arrays: XY, AB en ORTF. Deze worden toegelicht en in de praktijk uitgetest met een aanwezig koor. Ook hier is de organisatie in handen van Ben Koops Sound Equipment.


Lees diverse waarderingen van cursisten.
Info: Ben Koops Sound Equipment.








Foto's van de deelnemers.

Om de smaak te pakken te krijgen: Opnametips...

Download een test CD van studio-opnames (engelstalig).